4 października 2012 r. w lubańskim magistracie odbyło się spotkanie Burmistrza Miasta Arkadiusza Słowińskiego oraz Naczelnika Wydziału Ochrony Środowiska i Gospodarki Przestrzennej Tomasza Bernackiego z prezesami lubańskich Rodzinnych Ogrodów Działkowych.Spotkanie miało przybliżyć przedstawicielom zarządów informacje dotyczące przepisów zawartych w nowelizacji ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, która obowiązuje od 1 stycznia 2012 roku. Proces jej wdrażania przez wszystkie samorządy w Polsce ma rozpocząć się od 01 lipca 2013 roku.
Ustawodawca narzuca obowiązek selektywnego zbierania odpadów m.in. szkła, papieru, metali, bioodpadów i tworzyw sztucznych. Planowane jest objęcie działkowiczów tzw. podatkiem śmieciowym wg wskaźnika 10 l odpadów na jedną działkę w sezonie, tj.od 1 kwietnia do 31 października. Miesięczny koszt wywozu odpadów oraz wynajęcia pojemników na jedną działkę wyniesie szacunkowo około 4-5 zł. Opłata zawiera koszty zbierania, odbioru, transportu, odzysku i unieszkodliwiania zarówno odpadów zmieszanych, biodegradowalnych, tworzyw sztucznych, szkła i papieru.Opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi zostaną ostatecznie określone uchwałą Rady Miasta, stawka opłaty będzie jednakowa dla wszystkich nieruchomości zamieszkanych i niezamieszkanych. W przypadku tych pierwszych jej wysokość będzie ustalona za pojemnik, a w przypadku mieszkańców – za osobę.Przypominamy, że na oficjalnej stronie internetowej miasta www.luban.pl do 8 października br. każdy mieszkaniec ma prawo zgłosić uwagi i własne propozycje do projektów uchwał w sprawie zasad gospodarki odpadami.